2 maja 2022

Najważniejsze zmiany w recepcji biurowej na przestrzeni dziejów

Każda firma warta swojej ceny wie, że pierwsze wrażenie ma kluczowe znaczenie dla jej sukcesu. Można to odnieść do własnych doświadczeń - czy kiedy spotykasz kogoś po raz pierwszy, na podstawie tego spotkania wyrabiasz sobie o nim pierwszą opinię? Tak, i w wielu przypadkach, jeśli jest to wrażenie negatywne, potrzeba trochę czasu, aby je zmienić. To samo można powiedzieć o pierwszych spotkaniach klientów z firmami.

Jeśli klient wyniesie z firmy złe wrażenie, pójdzie gdzie indziej. To takie proste. Odrzucanie klientów do konkurencji to wielkie "nie", dlatego tak ważne jest zapewnienie odpowiedniej recepcji dla Twojej firmy. Nie chodzi tylko o sposób, w jaki ludzie Cię witają, ale także o otoczenie, w którym przebywasz.

Przyjrzyjmy się, jak zmieniały się recepcje na przestrzeni dziejów i w jakim kierunku mogą zmierzać w przyszłości.

Recepcje z przeszłości

W latach 80. i na początku lat 90. popularne były biura na planie otwartym. Aby to odzwierciedlić, recepcje podążały za tym trendem i zazwyczaj były to duże, otwarte przestrzenie, z recepcją powitalną w strategicznie zlokalizowanym punkcie. Miały one stanowić punkt kontaktowy dla osoby wchodzącej do budynku, ponieważ bezpośrednie wejście do biura na planie otwartym byłoby co najmniej dezorientujące. Logo firmy było tradycyjnie umieszczane na tylnej ścianie recepcji, jak to często ma miejsce do dziś.

Siedzenia w recepcji w tamtych czasach były często w stylu "poczekalni", np. plastikowe krzesła ustawione w rzędzie. Na szczęście od tamtych czasów wszystko poszło do przodu! Były też stosy czasopism, w których można było miło spędzić czas. W latach 90. recepcje zaczęły wyglądać nieco bardziej elegancko, z wypolerowanymi podłogami, być może z zabezpieczeniami na drzwiach, a w większych budynkach często pracowało więcej niż jeden recepcjonista.

Współczesne recepcje

W dzisiejszych czasach o wiele lepiej rozumiemy, jak pierwsze wrażenie może decydować o biznesie. Współczesne recepcje stawiają na szklane biurka, branding firmy, wygodę i to, aby zawsze ktoś witał gości w danym miejscu. Obecnie korzystamy również z okazji, aby przekazać gościom informacje, np. wzory na ścianach, plakaty, ulotki do przeczytania itp.

Recepcja to coś więcej niż tylko witanie gości, to pokazanie im, czym zajmuje się Twoja firma i co sobą reprezentuje.

Recepcje przyszłości

Dokąd zatem zmierzamy w przyszłości? Meble biurowe będą prawdopodobnie coraz bardziej futurystyczne, jeszcze bardziej ergonomiczne, być może bardziej eleganckie i metalowe. Kto wie, może nawet powitają nas roboty! Miejmy nadzieję, że nie.