6 października 2022

Ustawa o bezpieczeństwie i higienie pracy - 5 kluczowych obowiązków pracowników

Ustawa o bezpieczeństwie i higienie pracy jest kluczowym aktem prawnym w Wielkiej Brytanii, który obowiązuje od 1974 roku. Ustawa reguluje sposób, w jaki miejsce pracy powinno być zorganizowane i prowadzone, aby zapewnić zdrowie, bezpieczeństwo i dobrobyt nie tylko pracownikom, ale także każdemu, kto wchodzi do budynku jako gość.

Oczywiście, kiedy pytasz "kto jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo i higienę pracy", wiele z nich spoczywa na barkach pracodawcy, ale nie całkowicie. Każdy pracownik ma również obowiązki, których musi przestrzegać, aby zapewnić sprawne funkcjonowanie i bezpieczeństwo firmy.

Może być trudno wiedzieć, jakie są te obowiązki, ale powinny one być przedstawione każdemu nowemu pracownikowi, gdy tylko ktoś dołącza do firmy. Oczywiście obowiązki te są takie same niezależnie od miejsca pracy, ale przypomnienie nigdy nie jest złe!

Jakie są więc główne obowiązki pracownika w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy?

  1. Dbanie o zdrowie i bezpieczeństwo swoje i innych osób przebywających w danym miejscu, w tym gości - w większości przypadków oznacza to zdrowy rozsądek, ale może to być coś takiego, jak upewnienie się, że znak "mokrej podłogi" został umieszczony w dół, gdy nastąpiło rozlanie, że nie usiądziesz na zepsutym krześle biurowym i nie zrobisz sobie krzywdy itp.
  2. Zgłaszanie wypadków i obrażeń pracownikowi ds. zdrowia i bezpieczeństwa lub kierownikowi. Wszystko musi być zgłoszone i należy przeprowadzić ocenę ryzyka, więc każdy uraz lub wypadek musi być zgłoszony i pracownik jest za to odpowiedzialny.
  3. Noszenie sprzętu ochronnego zawsze, gdy jest to konieczne. Musi on być zapewniony przez pracodawcę, ale to pracownik jest odpowiedzialny za jego używanie i noszenie we właściwy sposób.
  4. Pełne stosowanie się do wszelkich inicjatyw pracodawcy w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy w biurze.
  5. W pełni uczestniczyć w szkoleniach z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy oraz zapewnić sobie udział w corocznych aktualizacjach, jeśli rzeczywiście firma je posiada.

Jak widać, tak wiele z tego jest zdroworozsądkowe, ale byłbyś zdumiony, jak wiele z nich faktycznie prześlizguje się przez sieć! Świadomość tego, jak ważne jest dbanie o własne zdrowie i bezpieczeństwo w pracy, ale także o zdrowie współpracowników i gości, jest bardzo ważna. Bardzo łatwo jest siedzieć przy biurku i skupić się tylko na sobie, ale dbanie o siebie nawzajem jest koniecznością.